Hoe moeizaam kunstproject Camping Zondvloed uitgroeide tot trots IJsselbiënnale

Drie drijvende reddingsvlotten in de nevengeul van de IJssel bij Zwolle groeiden uit tot het meest geprezen en toepasselijke kunstwerk van de IJsselbiënnale. Toch begon het als een moeizaam kunstproject.

Het hadden vier reddingvlotten moeten worden. En de Rotterdamse kunstenaar Leonard Passchier (29) wilde ze niet gewoon laten drijven, maar er ook overnachtingen in organiseren.

Want de aanvankelijke bedoeling van Camping Zondvloed –zo doopte Passchier zijn kunstwerk– was dat je kon ervaren hoe het is om in een reddingsvlot te overleven. Passchier wilde ook overlevingscursussen aanbieden. En dat allemaal vanuit de gedachte: Hoe gaan we reageren als Nederland onder water komt te staan? Laten we ons leiden door angst voor het water of bereiden we ons erop voor?

Ecologen staken spaak in wiel

Gemeente Zwolle stak een spaak in het wiel. Ecologen gaven geen toestemming voor overnachtingen en andere activiteiten in de geulen, die gelden als natuurgebied. Bovendien vonden ze vier reddingvlotten ook te gortig. Daarom werd Camping Zondvloed uitgekleed tot drie reddingvlotten waar mensen op afstand naar konden kijken. In het programmaboekje van de IJsselbiennale werd de camping omgedoopt tot pre-camping Zondvloed’.

En het plan om op huizen in de buurt van de IJsseldijk reddingsvlotten te monteren kwam ook niet van de grond. Bovendien moesten de tweedehands vlotten telkens worden opgepompt omdat ze er als een ingezakte pudding gingen uitzien.

Leonard Passchier licht zijn oorspronkelijke plan toe.

Hoogwater zorgde voor zeggingskracht

Niettemin kreeg het kunstwerk vleugels. Dat duurde wel even. Want het drijvende kunstproject riep de eerste weken van de IJsselbiennale vooral veel vragen op: Wat zijn dat voor oranje dingen in het water? 

Toen de IJssel in juli onverwachts buiten de oevers trad, kwam het kunstwerk plots in een ander licht te staan. Het hoge water zette de uiterwaarden blank. Camping Zondvloed had actualiteitswaarde en kreeg zeggingskracht. Kranten schreven erover.

De foto die ik tijdens een kanotocht maakte van het kunstwerk, werd het uithangbord van het congres van de IJsselbiennale met het thema tij, tijd en tijdelijkheid, over de impact van klimaatverandering en de rivier. 

Overleven

Ralph Keuning sprak lovend over Camping Zondvloed op televisie in het AVROTROS-programma Nu te zien!

Als kers op de taart mocht kunstenaar Leonard Passchier zijn geslaagde kunstproject ook nog eens toelichten bij een bezoek van de koning en koningin aan Overijssel op 14 september. Een ingedikte versie van de cursus ‘hoe overleef ik in een reddingsvlot’ kwam er ook. Maar dan in de achtertuin van Rinus en Gerrit Sluiter, aan de IJsseldijk. 

Meer over de IJsselbiennale lees je hier: Waarom de piramide van Zalk mijn favoriete kunstwerk is.

Lees ook

Contactgegevens: Wim Eikelboom